China blames US for changing Taiwan wording on State Department website

China’s Foreign Ministry on Tuesday criticized the United States for changing the wording of the State Department’s Taiwan website, saying “political manipulation” will not succeed in changing the status quo in the Taiwan Strait.

The State Department’s website section on Taiwan removed words indicating both not to support Taiwanese independence and to acknowledge Beijing’s position that Taiwan is part of China. The Chinese government regards the democratically governed island as inviolable Chinese territory.

Chinese Foreign Ministry spokesman Zhao Lijian told reporters in Beijing that there is only one China, Taiwan belongs to China and the People’s Republic of China is the only government. legal representative of the whole country. The United States, by changing its fact sheet on Taiwan-U.S. relations, is “playing the trick of hollowing out” the one-China principle, he added.

Such acts of “political manipulation” in an attempt to change the status quo in the Taiwan Strait will not succeed, Zhao said. The wording change appears to have taken place on May 5, the date listed at the top of the fact sheet, but it was not widely noticed in Chinese and Taiwanese media until Tuesday.

The State Department also added language on the six assurances, referring to six Reagan-era security assurances given to Taiwan, which the United States declassified in 2020. Among the assurances made in 1982, but which had not been officially made public before, include statements that the United States has not set a date to end arms sales to Taiwan, nor agreed to consult with Beijing beforehand on these sales, nor to revise the Taiwan Relations Act that underpins US policy toward the island.

China says Taiwan is the most sensitive and important issue in its relations with the United States. The Taiwanese government rejects Beijing’s sovereignty claims, saying only the island’s 23 million people can decide their future.

(This story has not been edited by the Devdiscourse team and is auto-generated from a syndicated feed.)